YALOVA BAROSU
KOMİSYONLAR VE MERKEZLER İÇ YÖNERGESİ
1-KAPSAM:
İş bu Yönerge, Staj eğitim merkezi hariç olmak üzere baroda mevcut merkez ve Komisyon ile aksi belirtilmedikçe yeni kurulacak merkez ve komisyonları kapsar.
2-AMAÇ:
Merkez ve komisyonların amacı; Hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını savunmak, korumak ve bu kavramlara işlerlik kazandırmak, avukatlık mesleğini geliştirmek, meslek mensuplarının birbirleri ve meslekleri ile ilgili ilişkilerini güçlendirmek, sosyal sorumluluk gerektiren faaliyetler gerçekleştirmektir.
3-DAYANAK:
Bu İç yönetmelik, 1136 sayılı Avukatlık Kanunu'nun 95. maddesinin 2. fıkrasının 15. bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
4-TEMEL İLKELER VE ÇALIŞMA PRENSİPLERİ:
Komisyonlar; sosyal, mesleki ve kültürel ilişkilerin gelişimini ve işlevselliğini sağlamak üzere kurulu bulunan yapılardır. Merkez ve komisyonlar, üyelerinin etkin katılımı ve demokratik yöntemlerle çalışmalarını yürütürler. Baro Yönetim Kurulu alacağı kararla merkezler ve komisyonlar kurulabilir; merkez ve komisyonların daha etkin kılınmasının sağlanması için kaldırılabilir, birleştirilebilir veya niteliklerinde değişiklik yapabilir. Komisyon ve merkezler Baro Başkanlığı'na bağlı ve doğrudan irtibatlıdır.
5-ÇALIŞMA DÖNEMİ VE GÖREV SÜRELERİ:
Merkez ve komisyonlar Baro seçimlerine paralel olarak 2 yıllık dönemler halinde görev yaparlar. Yeni Merkez ve komisyon organları oluşmadıkça eskisinin görevi devam eder.
6-MERKEZ VE KOMİSYONLARIN GENEL GÖREV VE YETKİSİ:
Merkez ve komisyonlar, ilgili oldukları alana ve bu yönergedeki amaca göre çalışmalarını yürütürler. Bu kapsamda çalışma alanları ile ilgili proje, seminer, sempozyum, panel, meslek içi eğitim semineri ve yuvarlak masa toplantıları yaparlar. Kitap, dergi, broşür gibi yayınlar hazırlayabilirler. Baro internet sitesi üzerinden çalışmalarını duyururlar. İlgili oldukları mevzuat taslakları hakkında Baro Yönetim Kurulu'na görüş hazırlarlar. İlgili oldukları alanlarda mevzuatı, yargı kararlarını ve güncel gelişmeleri takip ederler. Kuruluş amaç ve alanları kapsamında Baro'nun verdiği diğer görevleri yerine getirirler. İlgili olan diğer kurul ve kuruluşlarla iş birliği ve ortak çalışma yaparlar. Hukukun yaratılması sürecine olumlu katkı sağlarlar. Merkez ve komisyonlar faaliyet programı çerçevesinde ve kendilerine tevdi edilen konular hakkında çalışır, Baro Başkanlığı'na ya da merkez veya komisyondan sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi aracılığıyla Yönetim Kurulu'na üç ayda bir hedef ve faaliyetlerini gösteren faaliyet raporu sunar. Merkez ve komisyonlar ile bunları temsil edenler, temsil ettikleri Merkez ve komisyon faaliyetine ilişkin olarak, Baro Başkanı ya da Baro Yönetim Kurulu tarafından izin verilmeden basına ve kamuoyuna açıklama yapamazlar.
7-SORUMLU YÖNETİM KURULU ÜYESİ/ÜYELERİ:
Baro Yönetim Kurulunca her bir merkez ve komisyondan sorumlu bir ya da birden fazla Yönetim Kurulu üyesi belirlenir. Belirlenen bu sorumlu yönetim kurulu üyesi, merkez, komisyon ve kurulların işlerliğini sağlamak için çalışmalar yapar, öneriler sunar ve Baro Yönetim Kurulu arasında irtibatı sağlar.
8-MERKEZ VE KOMİSYONLARIN YAPISI, ÇALIŞMASI VE YETKİ KAPSAMI:
Merkez ve komisyonların üye sayı sınırlaması yoktur. Katılımcılık anlayışı çerçevesinde dileyen her avukat ve stajyer avukat merkez ve komisyonların her zaman üyesi olabilir, üyelikten ayrılabilir, çalışmalara etkin olarak katılabilir. Üyelik, Baro Başkanlığına verilecek bir dilekçe ile olur. Stajyer avukatlar da seçme ve seçilme dışında merkez, komisyon ve kurullara üye olabilir çalışmalara katılabilirler. Baro Yönetim Kurulunun veya yetkilendirilen Baro Yönetim Kurulu üyesinin kararı ile Merkez ve komisyonların listeleri güncellenebilir.
Merkez ve komisyonlar, her ay en az bir kere toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Toplantının yapılacağı gün, yer, saat ve gündem, sekreter üye tarafından tüm üyelere e-mail, kısa mesaj yahut Baro vasıtası ile başkaca yollarla duyurulur. Toplantı öncesi hazirun listesi hazırlanır. Oylarda eşitlik halinde yürütme kurulu sözcüsünün bulunduğu taraf üstün tutulur. Alınan kararlar bir tutanağa yahut karar defterine yazılır. Karara muhalif olanlar muhalefet gerekçesini yazar. Karar defteri herhangi bir tasdike tabi değildir. Merkez ve komisyonlar Baro Yönetim Kurulunun onayı ile bu yönergeye aykırı olmayacak biçimde alt çalışma birimi ve iş bölümünü içerir çalışma kurallarını belirleyebilirler. Merkez ve komisyonların Baro'yu temsil etme sıfatları bulunmamaktadır. Merkez ve komisyonlar Baro Yönetim Kurulu’nun kararı yahut acele hallerde Baro Başkanı'nın bilgisi ve oluru dışında suç duyurusunda bulunamaz, dava açamaz, açılmış bir davaya müdahil ve gözlemci olamaz, basına ve kamuoyuna açıklamada bulunamazlar. Dış yazışmalar, Baro Başkanlığı kanalı ile gerçekleştirilir. Merkez ve komisyonların, sözcü ve sair sıfatları; kartvizit ve başkaca yollarla meslektaşlar arası haksız rekabet yaratacak şekilde Türkiye Barolar Birliği Reklam Yasağı Yönetmeliği ve Meslek İlke ve Kurallarına aykırı olarak kullanılamaz.
9-MERKEZ VE KOMİSYONLARIN ORGANLARI:
A. Komisyon üye sayısının fazla olması halinde komisyon bir yürütme kurulu oluşturabilir. Yürütme Kurulu; Toplam 7 kişiden oluşur, tüm üyeler tarafından seçimle belirlenir. Komisyon ve Merkezlere katılanların toplam sayısı 7’den az olması halinde tüm üyeler doğrudan Yürütme Kurulu üyesi sayılır.
a) Sözcü:
Komisyon ve Merkezler çalışmalarına etkin kılmak amacıyla bir dönem sözcüsü seçebilirler. Dönem sözcüsü Merkezin tüm üyelerini ve yürütme kurulunu, çeşitli iletişim vasıtalarıyla toplantıya çağırır. Merkez bünyesinde oluşturulacak çalışma gruplarının koordinasyonunu sağlar.
Dönem sözcüsü yürütme kurulu üyeleri arasından ve yürütme kurulu üyelerinin katılımıyla belirlenir. Herhangi bir sebeple yeniden Baro Genel Kurulu toplanmaz ve seçimler gerçekleşmezse tüm yürütme kurulu üyelerinin ve dönem sözcüsünün görevi devam eder.
b) Sekreter
Merkez veya komisyon yürütme kurulunun toplanması, hazirun listesi hazırlanması, alınan kararların tutanağa bağlanması, üye listelerini Baro'da arşivlemek ve yazışmalardan sorumludur. Merkez ve komisyonların tüm üyeleri kendi arasından bir sekreter seçer, sekreterlik görevini yapmaya kimsenin aday olmaması halinde, Baro Yönetim Kurulu tarafından bir yürütme kurulu üyesi sekreter olarak atanır. Sekreterlik görevine seçilenler aynı zamanda sözcülük yapamazlar.
B. Genel Kurul;
Üye sayısında sınırlama yoktur. 1 yılda yapılan toplantıların 1/3’üne katılmayan üyelerin üyeliği kendiliğinden düşer. Üyeliği düşen yürütme kurulu üyesinin yerine yenisini Merkez/Komisyon tarafından yapılacak toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla seçilebilir
Görevleri;
1. Komisyon/Merkez yürütme kurulunun asil ve yedek üyelerini seçmek,
2. Gündemdeki konuları görüşmek, gerekli gördüğü tavsiye kararlarını almak,
Merkez dönem sözcüsü ve sekreterin istifası yahut başkaca nedenlerle görevini sürdüremeyecek olması durumunda, Baro Yönetim Kurulu'nca yerine yenisi görevlendirilir. Yeni görevlendirilen dönem sözcüsü ve sekreter, öncekinin süresini tamamlar. Merkez yürütme kurulunun istifası yahut başkaca nedenlerle görevini sürdüremeyecek olması durumunda, Baro Yönetim Kurulunca yerine bir yürütme kurulu üyesi görevlendirilebilir. Yeni görevlendirilen yürütme kurulu üyesi, öncekinin süresini tamamlar.
10- MERKEZ VE KOMİSYONLARIN SEÇİMLERİ:
Baro seçimleri sonrası Baro Başkanlığınca merkez ve komisyonların toplantı gün ve saati ile ilgili genel bir duyuru yapılır. Bu duyuru Baro’nun internet sitesinde yahut Baro odalarında yapılabileceği gibi avukatların mevcut Baro levhalarında bildirdikleri e-maillerine veya sms’lerine gönderilmek suretiyle de yapılabilir. Bu yöntemlerden birinin tercih edilmesi, yeterli duyuru yapıldığı anlamına gelecektir. Belirtilen gün ve saatte çoğunluk şartı aranmaksızın sorumlu Yönetim Kurulu üyesinin divan başkanlığında toplantı gerçekleştirilir. Bu toplantıda komisyonlarda yürütme kurulu seçilir. Toplantı öncesi toplantıya katılanların imzasını içerir bir hazirun listesi düzenlenir. Komisyon toplantısında sorumlu Yönetim Kurulu üyesinin talebi üzerine, toplantıda hazır bulunanlar arasından oyların sayımı, hazirun listelerinin düzenlenmesi ve tutanak düzenlenmesi için bir ya da birden fazla kişi kâtip üye olarak seçilebilir. Komisyon yürütme kuruluna aday olanlar, seçim öncesi adaylıklarını divana yazılı yahut sözlü olarak bildirirler. Divan başkanlığınca oylamaya geçilmeden önce adaylara kendilerini tanıtmaları için söz verilir. Aday sayısının çokluğu gibi nedenlerle, adayların kendilerini tanıtmaları bir süre ile sınırlanabilir. Seçim el kaldırmak suretiyle açık oyla yapılabileceği gibi, kapalı oyla da yapılabilir. Her bir adayın aldığı oy tutanağa geçirilir. Adayların aldıkları oylar divan başkanınca toplantıda hazır bulunanlara duyurulur. Adayların aldıkları oylarda eşitlik olması halinde, mesleki kıdemi en çok olan aday seçilmiş sayılır. Seçimlerde aday hiç ya da yeteri kadar bulunmaması halinde, durum sorumlu yönetim kurulu üyesince bir tutanakla Baro Yönetim Kuruluna bildirilir. Baro Yönetim Kurulunun alacağı karar doğrultusunda yeni işlemler tesis edilir.
11-BARO YÖNETIM KURULU'NUN SORUMLULUĞU:
Baro Yönetim Kurulu;
- Fiziki imkanlar elverdiği ölçüde merkez ve komisyonların çalışma ve toplantılarını yürütmeleri için yer tahsis eder.
- Merkez ve komisyonların toplu sms, e-mail gönderimlerini sağlar. Baro web sitesi üzerinden faaliyetlerinin duyurulmasını temin eder.
- Merkez ve komisyonların alacakları karar doğrultusunda çalışma ve yazışmalar yapar.
12-MALİ HÜKÜMLER:
Merkez ve komisyonların giderleri Baro tarafından karşılanır. Bu giderlerin tahakkukunda ve ödenmesinde Baro yönetiminin tabi olduğu esaslar uygulanır. Merkez ve komisyonların bu yönergede belirlenen amaçları doğrultusunda gerçekleştirecekleri faaliyetleri yerine getirmeye elverişli harcamaları, yürütme kurullarının önerisi üzerine Baro Yönetim Kurulu'nca alınacak karar doğrultusunda yapılır.
13- YÜRÜRLÜK:
Bu yönerge Yalova Barosu Yönetim Kurulunca 07.11.2024 tarihinde kabul edilmiş ve aynı tarihte yürürlüğe girmiştir.
14- YÜRÜTME:
Bu yönerge hükümlerini Yalova Barosu Yönetim Kurulu yürütür.